Handelsplaats: markante entree van Duivens fastfoodwalhalla

6 Views

Zeg ‘bedrijventerrein’ en de meeste mensen denken aan saaie blokkendozen en schreeuwerige reclames. Dat het ook anders kan, is goed te zien op het Duivense bedrijventerrein Seingraaf, waar architectenbureau Palazzo en Gelpa Onroerend Goed de handen ineensloegen. Het resultaat is een markant gebouw dat luistert naar de naam ‘Handelsplaats’.

Die naam zegt bijna niemand iets. Toch is het in korte tijd één van de drukst bezochte locaties tussen de bekende Duivense publiekstrekkers (Ikea, Hornbach, MediaMarkt, Intratuin etc.). Handelsplaats is het gebouw waar fastfoodgigant Kentucky Fried Chicken (KFC) en broodjeszaak Subway enkele maanden geleden hun deuren openden. Vanaf de eerste dag loopt het storm. Aan de overkant komt bovendien nog een groot horeca- en recreatiecentrum van Fresh & Fast. Niet voor niets wordt Duiven steeds vaker een ‘fastfoodwalhalla’ genoemd.

Maatje te klein

Vanuit het kantoor van groothandel PACKcenter, in hetzelfde gedeelte van Seingraaf, kijken Roy Roelofsen van Gelpa en Sebas Strijbos van Palazzo met genoegen naar de drukte. Gelpa is niet alleen eigenaar van PACKcenter maar ook van de nieuwe Handelsplaats. Palazzo ontwierp het gebouw. Hun tevredenheid heeft mede te maken met de voorgeschiedenis, want niet alles ging van een leien dakje.

Seingraaf is in 2007 nog braakliggend terrein als in opdracht van de gemeente Duiven een ambitieuze gebiedsvisie wordt ontwikkeld. Maar de crisis gooit roet in het eten. Daarom wordt in 2013 gekozen voor de ontwikkeling van een groot handelscentrum en een ‘facilitypoint’ met vergaderfaciliteiten en horecavoorzieningen voor ondernemers. Seingraaf blijkt echter een maatje te klein voor zo’n facilitypoint.

‘Publiekstrekker die we zochten’

Gelpa is op dat moment al bij de plannen betrokken. “We waren met PACKcenter één van de eerste bedrijven op Seingraaf. We hadden de grond eromheen in optie, maar nog geen huurder. Doordat de gemeente bereid was het bestemmingsplan te wijzigen, konden we fastfoodketens benaderen”, vertelt Roy Roelofsen. Hij spreekt met diverse kandidaten, maar KFC wordt al snel concreet. “Daar waren we heel blij mee”, zegt Roelofsen, “want voor ons was KFC de publiekstrekker die we zochten.” Even later hapt ook Subway toe.

‘Woweffect’

KFC en Subway kiezen voor een toplocatie aan de belangrijkste toegangsweg naar twee bedrijventerreinen (Seingraaf en Nieuwgraaf), die jaarlijks miljoenen bezoekers trekken. Palazzo wordt gevraagd om voor deze unieke plek een markant gebouw te ontwerpen. De eerste schetsen zijn in 2018 klaar. Sindsdien is het een en ander veranderd, maar niet de essentie van het ontwerp.

Architect Sebas Strijbos: “Het gebouw volgt precies de vorm van de kavel, wat voor een geweldig ‘woweffect’ zorgt. Als je komt aanrijden, wordt je oog er automatisch naartoe gelokt.” Verder trekt niet alleen de begane grond met KFC en Subway de aandacht, net zo opvallend is de verdieping met rondom glas en een groot dakterras. Daarin is ruimte voor kantoren, waarvoor nog huurders worden bezocht. “De indeling is heel flexibel. Je kunt denken aan flexplekken, maar ook aan één of twee huurders”, zegt Roy Roelofsen.

Het rode ‘accent’ op het dak maakt het ontwerp af. Het onttrekt de gebouwinstallaties aan het zicht en het bevat het logo van KFC. Sebas Strijbos: “We hebben bewust gekozen voor een ingetogen uitstraling, want een wirwar aan reclames zou afbreuk doen aan het ontwerp.” Vanzelfsprekend voldoen het gebouw en de omgeving aan alle milieu- en duurzaamheidseisen, zoals een hoge isolatiewaarde en waterregulerende bestrating. Ook is er ruime parkeergelegenheid.

Fotobijschrift: Roy Roelofsen (Gelpa Onroerend Goed) en Sebas Strijbos (Palazzo) poseren trots bij Handelsplaats, de markante entree van het Duivense bedrijventerrein Seingraaf.

Reageer op dit artikel

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met (verplicht).

Meer weten over de Liemers? Ga naar De Liemers Helemaal Goed!