Hij legde op de radio uit hoe je foto’s afdrukt met kaas, en in de krant hoe je blauwdrukken maakt met bloedloogzout. Filosoof en kunstenaar Ruud Smit werd zelfs ooit liggend met zijn camera aangetroffen tussen de grafzerken. Dat is binnenkort allemaal verleden tijd. Na ruim 60 jaar vindt Smit het mooi geweest met het verleden; de toekomst lonkt! Daarom laat hij in zijn nieuwe expositie ‘Reprospectief’ zien waar zijn werk naartoe gaat. Want, aldus Smit: ‘Morgen is de toekomst van het verleden.’
Wie de foto’s ziet die Ruud Smit maakte als twaalfjarige, en die vergelijkt met zijn werk nu, ziet weinig verschil. Als er één eigenschap is die Smit kenmerkt, is het consistentie. Zijn thema’s door de jaren heen: tijd, verstilling, perspectief en toewijding, en de manier waarop hij die toont in zijn fotografisch werk, liggen vast. Maar dat is niet het hele verhaal.
Meester van de combinatie
In zijn fotoserie ´Toewijding´ bijvoorbeeld, toont Smit zich een meester van de combinatie. Geïnspireerd door Pieter Saenredam zoekt hij naar perspectief, maar combineert dat met wat je ‘gotisch licht’ zou kunnen noemen. In een andere serie, en het bijbehorende boek ´Donker Eind’, laat hij in gedetailleerde zwart-witfoto’s de schoonheid én het verval zien van een boerderij die wacht op zijn einde. De voorbeelden zijn legio, en de titels van Smit’s exposities spreken in dat verband boekdelen. ‘Opdringerige landschappen’, ‘Fotografie op de grens van het herkenbare’ of ‘De bewegende rust van Noordpolderzijl’. Steevast gebruikt de fotograaf zijn beelden om filosofische vragen te beantwoorden. Wie ben je? Waar kom je vandaan? Waar ga je naar toe?
Smit draait de zaken om
Die laatste vraag beantwoordt Ruud Smit deels met zijn nieuwe expositie ‘Reprospectief’. De geschiedenis van 60 jaar foto- en filosoferen ligt achter hem, maar het fotografische werk is nog niet af. Smit draait de zaken om. Niet langer meerdere foto’s binnen één thema, maar meerdere afdrukken van één thematische foto. Afdrukken in bijna vergeten technieken: blauwdrukken, zoutdrukken, caseïnedrukken of gitzwarte kooldrukken. Niet uitvergroten, maar inzoomen is vanaf nu het devies. De vergroting zit hem in de herhaling. Dat geeft extra diepte aan het beeld. En wie weet levert dat nieuwe filosofische antwoorden op …
De expositie ‘Reprospectief’ is te bezoeken van dinsdag 28 tot en met vrijdag 31 oktober tussen 13.00 en 17.30 uur bij Galerie Metruudsmit, Meipoortstraat 57, 6981 DJ Doesburg. De toegang is gratis.
Ruud Smit, foto; Lide van Bemmel





