woensdag, december 10, 2025
No menu items!
Blik op online, de online specialist van de liemers
Home Blog Pagina 600

Maak met uw Liemerse activiteit kans op een financiële bijdrage!

Heeft u ideeën of plannen voor een culturele of historische activiteit in de Liemers in 2016? Meld uw idee dan snel aan en maak kans op een financiële bijdrage. Kijk voor de voorwaarden en criteria op www.levenindeliemers.nl/doe-mee.

Leven in de Liemers

De stimuleringsbijdrage voor activiteiten in de Liemers is een onderdeel van het project Leven in de Liemers. Leven in de Liemers wil het verhaal van de Liemers delen. Dit gebeurt onder andere met de canon van de Liemers. Een canon is een overzicht van hoogtepunten uit de geschiedenis in verhalen. Deze verhalen komen op de website www.levenindeliemers.nl en vormen de inspiratie voor een levendig activiteitenprogramma in 2016.

Maak kans!

Activiteiten die aansluiten op de Liemerse canon maken kans op een financiële bijdrage. Voorwaarde is dat de activiteit plaatsvindt of opgeleverd wordt voor 31 december 2016. Indienen van projectvoorstellen kan tot 1 maart 2016 via info@levenindeliemers.nl. Heeft u een idee? En wilt u even overleggen? Neem contact op met Bibi Bodegom (Erfgoed Gelderland) 06 107 46 903 of Karin Degen (Liemers Museum Zevenaar) 06 520 68 108.

Betrokken partners

Leven in de Liemers wordt uitgevoerd door Erfgoed Gelderland in opdracht van de gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar, binnen de regeling Cultuur- en Erfgoedpact van de Provincie Gelderland. Erfgoed Gelderland en het Liemers Museum bekleden het projectteam. Het Historisch Verband en Streekarchivariaat Liemers & Doesburg vormen samen met Erfgoed Gelderland en Liemers Museum de canonredactie.

 

Foto: Carnavalsoptocht s Heerenberg 1956. Bron: Liemers Museum Zevenaar.

 

‘Hal 12 als voorkeurslocatie voor cultureel Zevenaar’

Hal 12 blijft in de toekomst als voorkeurslocatie in beeld voor cultureel Zevenaar. Wethouder Anja van Norel tekende namens de gemeente Zevenaar samen met Stichting Filmhuis Zevenaar en Stichting Culturele Voorzieningen in de Liemers een intentieverklaring hiervoor.

De genoemde culturele partijen zijn van mening dat Hal 12 van het voormalig BAT-terrein in Zevenaar belangrijk cultureel erfgoed vertegenwoordigt in de Liemers. “Sinds daar geen sigaretten meer geproduceerd worden, hebben wij samen gezocht naar een zinvolle nieuwe betekenis. Daarbij hebben wij gefocust op culturele en maatschappelijke voorzieningen voor de gehele Liemers, langs de thema’s sociale innovatie, ontmoeting en delen, cultuur en natuur en logistiek en duurzaamheid. Wij verwachten dat invulling van Hal 12 bijdraagt aan de levendigheid in deze streek”, aldus wethouder Van Norel.

De intentie is om in constructief overleg de uitwerking van de invulling van het overige deel van de hal met culturele en maatschappelijke functies af te ronden. In lijn met de in het Masterplan Hal 12 beschreven mogelijke ontwikkeling dragen de vestiging van aanvullende partijen zoals de Regionaal Sociale Dienst (RSD), mogelijk de cultuurhistorische vereniging, welzijnsinstellingen en andere maatschappelijke en culturele voorzieningen bij aan de synergiemogelijkheden met de kernpartners.

Om dit ‘huis der gemeenschap’ voor de inwoners van Zevenaar en de Liemers te kunnen realiseren, heeft het college op 19 januari 2016 besloten de raad voor te stellen een krediet beschikbaar te stellen ten behoeve van de huisvesting van de Regionale Sociale Dienst in Hal 12. Ook wordt de raad voorgesteld een krediet beschikbaar te stellen om, parallel aan en zoveel mogelijk aansluitend op het traject huisvesting RSD, de ontwikkeling van het overige deel van de hal met culturele en maatschappelijke partijen voor te bereiden. De raad neemt eind februaribegin maart een besluit over deze aanvragen.

De ondertekening van de intentieverklaring tussen de partners voorziet in het belang om uiteindelijk te streven naar een sluitende exploitatie van de gehele hal, waarbij er ook een uitspraak vanuit de provincie en/of andere fondsen ligt over een mate van cofinanciering.

Op de foto Vanaf links Bert Frölich van Stichting Culturele Voorzieningen in de Liemers, wethouder Anja van Norel van de gemeente Zevenaar en Harri de Vries van Stichting het Filmhuis Zevenaar.

MKB Zevenaar zamelt geld in voor Make-A-Wish

MKB Zevenaar maakt zich op voor een bijzondere veiling. Onder de noemer ‘MKB Zevenaar DOET’ wil de ondernemersvereniging geld ophalen voor de stichting Make-A-Wish, een organisatie die zorgen probeert weg te nemen bij kinderen met een levensbedreigende ziekte, door een door hen gekoesterde wens in vervulling te laten gaan.

Op 8 maart gaat het allemaal gebeuren. “Onze leden hebben een aantal bijzondere producten ter beschikking gesteld, die we gaan veilen. Een van de hoogtepunten van de veiling moet een schilderij worden dat gemaakt is door een van de wenskinderen van Make-A-Wish”, vertelt voorzitter Roeland Thissen van MKB Zevenaar. “Op 8 maart vindt de veiling plaats bij de Vida Studio’s in Zevenaar. Dit gebeurt onder leiding van veilingmeester Albert Keddeman Van Derksen Veilingbedrijf in Arnhem en televisiepresentatrice Angelique Krüger (foto), ambassadrice van Make-A-Wish.”

Make-A-Wish wil kinderen met een levensbedreigende ziekte weer even kind laten zijn. Dat doet deze organisatie door jaarlijks ruim vijfhonderd ‘liefste wensen’ van zieke kinderen en jongeren tussen 3 en 18 jaar te vervullen. Kinderen voor wie het leven voor een groot deel bestaat uit angst, zorgen en ziekenhuisbehandelingen. “En daar willen we met ‘MKB Zevenaar DOET’ een bijdrage aan leveren”, aldus Roeland Thissen. “We hopen vele ondernemers op deze veiling te mogen ontvangen.”

De avond begint om 19.30 uur (zaal open vanaf 19.00 uur) en is toegankelijk voor iedereen. Kijk op www.mkbzevenaar.nl/veiling/ voor alle veilingitems, meer informatie en aanmelding.

Ontwikkeling van Seingraaf Duiven gaat dinsdag van start

Op dinsdag 16 februari wordt een concreet begin gemaakt met de ontwikkeling van Seingraaf, een nieuw bedrijventerrein van ruim 11 hectare met een zeer innovatief karakter. Hiervoor tekent burgemeester De Lange namens de gemeente om 12.00 uur een samenwerkingsovereenkomst met gebiedsontwikkelaar City Developer-S, die op dat moment ook de plannen verder toelicht.

Nog dit jaar wordt de eerste stap gezet: de realisatie van het ‘Groothandelshuis’. Een gebouw waar zo’n zes groothandelsbedrijven zich kunnen vestigen. Planning is dat het Groothandelshuis begin 2017 wordt opgeleverd.
Seingraaf bevindt zich direct naast bedrijventerrein Centerpoort-Nieuwgraaf. Hier hebben grote bedrijven als  IKEA, Makro en Mediamarkt zich inmiddels gevestigd. Het bedrijventerrein Seingraaf is op 23 november 2015 gelanceerd en moet de kroon worden op de ontwikkeling van het totale bedrijvengebied. Zo’n 4,5 miljoen bezoekers passeren jaarlijks het terrein, nu nog een groot weiland. In de ontwikkeling van het terrein is ‘slim’ het sleutelwoord.

Slim Seingraaf
De gemeente Duiven pakt dit project op met City Developer-S, een gebiedsontwikkelaar die zich met name richt op projecten die innovatief en vooruitstrevend van aard zijn. Nu al wordt er in de bouw van het Groothandelshuis rekening gehouden met randvoorwaarden die ‘slimme toepassingen’ mogelijk moeten maken. Toepassingen die bijdragen aan de beheersbaarheid en duurzaamheid van het gehele terrein, zo ook aan vooruitstrevende communicatiemogelijkheden.

Groen karakter
Seingraaf, dat haar groene karakter blijft behouden, krijgt een geïntegreerde infrastructuur. Het terrein heeft straks onder andere de beschikking over een integraal glasvezelnetwerk (binnen en buiten). Zelfs een decentrale afvalwaterzuivering behoort tot de serieuze mogelijkheden. De innovatieve infrastructuur maakt een aantal vooruitstrevende toepassingen mogelijk. Voorbeelden hiervan zijn geïntegreerde parkeersystemen, intelligente verlichting, een slimme laadinfrastructuur voor auto’s en diverse beveiligingssystemen (binnen en buiten). Allemaal elementen die een grote aantrekkingskracht hebben op innovatieve bedrijven en organisaties die ondernemen in de wereld van nu.  Met name voor bedrijven die hun diensten vooral online aanbieden (e-commerce) is Seingraaf een prachtige plek om zich te vestigen.

Kijk voor meer informatie over dit bedrijventerrein ook op www.seingraaf.nl

Foto: www.seingraaf.nl

Avond in Westervoort voor jongeren en organisaties in de jeugdzorg

Op donderdag 18 februari is er een bijeenkomst voor jongeren uit Westervoort en organisaties die werken of ervaring hebben met jeugdzorg. De bijeenkomst is van 19:30 uur tot 21:00 uur in Jongerencentrum Creon (De Rosmolen 27 in Westervoort) en is georganiseerd door Het JongerenNetwerk samen met de gemeente Westervoort en jongerencentrum Creon.

De aftrap wordt verzorgd door wethouder Arthur Boone. Doel van de bijeenkomst is jongeren en organisaties te informeren over het JongerenNetwerk, maar ook in contact te komen met jongeren die geïnteresseerd zijn om vrijwilliger/ buddy te worden bij het JongerenNetwerk.

Wat doet het JongerenNetwerk?

Het netwerk bestaat uit ongeveer 20 jongeren die zelf op verschillende manieren te maken hebben gehad met jeugdzorg. Door de vele ervaringen weten zij hoe ze de jongeren kunnen ondersteunen die voor het eerst te maken krijgen met jeugdzorg of hier al enige tijd mee te maken hebben. Wat is precies de bedoeling? Naast face-to-face contact met de vrijwilligers is het voor de jongeren ook mogelijk contact op te nemen met het JongerenNetwerk via een online platform. Zo kunnen jongeren informatie over jeugdzorgland, maar ook in contact komen met het JongerenNetwerk. Zo is er de mogelijkheid om anoniem te chatten met een helpdeskmedewerker en kan een jongere hulp krijgen van een buddy. Het JongerenNetwerk moet een ingang zijn, een plek waar jongeren makkelijk met hun jeugdzorgvraag terecht kunnen.

Meer informatie?

Voor meer informatie of vragen kan er contact worden gelegd met het JongerenNetwerk via projectjongerennetwerk@gmail.com of Ron Schoonwater (programmamanager sociaal domein van de gemeente Westervoort): ron.schoonwater@westervoort.nl of (026) 317 99 11.

Voorkeurslocatie mogelijke GVL Zevenaar bekend

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft haar voorkeur uitgesproken voor het BAT-terrein als meest geschikte locatie voor een Gezamenlijke Vreemdelingenlocatie (GVL) in Zevenaar. Deze voorkeurslocatie is eind november uit vooronderzoek naar voren gekomen. Bekendmaking van de voorkeurslocatie was niet eerder mogelijk vanwege behoefte aan nader onderzoek.

Het BAT-terrein is momenteel nog in handen van het British American Tobacco, die ook eigenaar was van de voormalige sigarettenfabriek in het centrum van Zevenaar. Vanaf januari 2016 heeft de gemeente Zevenaar zowel het kantoorpand van de Turmac, als een gedeelte van Hal 12 definitief in gebruik genomen. Het BAT-terrein dat achter het gemeentehuis ligt, heeft de voorkeur gekregen van het COA.

Zorgvuldigheid boven snelheid

Voor dit terrein waren al eerder plannen ontwikkeld door Solidiam, de toekomstige eigenaar van het BAT-terrein. Vanwege deze plannen heeft het langer geduurd voordat het COA de plannen voor de GVL bekend kon maken. Omdat voor de gemeente Zevenaar zorgvuldigheid boven snelheid gaat, heeft dat traject langere tijd in beslag genomen. Het college van de gemeente Zevenaar is positief over de voorkeurslocatie. De gemeenteraad neemt pas een definitief besluit, nadat hij in gesprek is geweest met de Zevenaarse inwoners.

Inloopbijeenkomsten: komt u ook?

De gemeente Zevenaar wil graag weten wat haar inwoners vinden van de plannen voor een GVL op deze locatie. Op maandag 22 en donderdag 25 februari organiseert de gemeente daarom twee inloopbijeenkomsten in Hal 12. Beide bijeenkomsten duren van 16.00 tot 21.00 uur, zodat alle inwoners in de gelegenheid worden gesteld om langs te komen.
Maandag 22 februari

Op maandag 22 februari verwelkomen we de direct omwonenden en organisaties. Zij hebben op dinsdag 9 februari een persoonlijke brief met uitnodiging ontvangen. Op vertoon van die brief en een geldig identiteitsbewijs zijn de betrokken inwoners en organisatie van harte welkom voor een gesprek met de raads-, commissie- en collegeleden van gemeente Zevenaar.

 

Donderdag 25 februari

Op donderdag 25 februari zijn alle andere inwoners van Zevenaar van harte welkom. Er wordt verzocht een geldig identiteitsbewijs mee te nemen. Er kan namelijk bij de ingang om gevraagd worden. Tijdens beide inloopbijeenkomsten horen de raads-, commissie- en collegeleden van gemeente Zevenaar graag wat Zevenaar vindt van de GVL-plannen.
Wie verhinderd is of ook op een andere manier zijn of haar mening wil uiten, wordt verzocht deze achter te laten op www.GVLZevenaar.nl. Op deze speciale website is meer informatie te vinden over de mogelijke komst van de GVL. Berichten via e-mail (GVL@Zevenaar.nl) of post (Postbus 10, 6900 AA in Zevenaar) zijn uiteraard ook welkom.

Informatiemarkt

Tijdens beide inloopbijeenkomsten is er ook een informatiemarkt waar u onder andere in gesprek kunt gaan met medewerkers van het COA, de IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst), de DT&V (Dienst Terugkeer en Vertrek) en VluchtelingenWerk.

Eerst luisteren, dan besluiten

Het gemeentebestuur hecht zeer veel waarde aan de meningen en beelden die er in Zevenaar leven over de mogelijke komst van een dergelijke voorziening. Het bestuur roept dan ook alle inwoners op om naar de inloopbijeenkomsten te komen. De gemeente Zevenaar gaat namelijk graag eerst in gesprek met haar inwoners. Het is de bedoeling dat de ‘opbrengst’ van deze bijeenkomsten gebruikt wordt voor de discussie en definitieve besluitvorming in de gemeenteraad over het al dan niet realiseren van een GVL in Zevenaar.

Structurele vluchtelingenhulp

De gemeente Zevenaar wil met de beoogde GVL graag een bijdrage leveren aan een humane en goed functionerende opvang van asielzoekers in Nederland; vanuit menselijk oogpunt en vanuit het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid voor een deel van de nationale oplossing. De komende tijd wordt steeds duidelijker wat dat concreet gaat betekenen en wat er nodig is om de eventuele GVL zo positief mogelijk te laten zijn voor alle betrokkenen binnen en buiten gemeente Zevenaar. Omdat zorgvuldigheid daarbij voor de gemeente boven snelheid gaat, neemt dat traject langere tijd in beslag.

Bijeenkomst Doesburg over energiezuinige woningen

Op maandagavond 29 februari om 20.00 uur vertellen de energiespecialisten van Hoom over de mogelijkheden van energiebesparing in Doesburg. 

De afgelopen week ging energiespecialist Johannes Frölich van Hoom al langs bij een paar woningen in de stad, o.a. in de Esdoornlaan, Potsmaat en Begoniastraat: “Energie besparen is maatwerk. Als mensen belangstelling hebben voor bijvoorbeeld energie besparen door isolatie, dan gaan wij langs om te kijken of het mogelijk is. We kijken onder meer naar het dak, de muren, de vloer en andere mogelijkheden voor zuiniger wonen. Veel bewoners van Doesburg krijgen hun woning niet goed warm. Mensen hebben last van koude voeten, kille muren en tocht’. Dat blijkt ook uit een online onderzoek van de gemeente Doesburg en onafhankelijk energiespecialist Hoom.

Veel mogelijkheden om te besparen
De bewoner aan de Esdoornlaan wil graag zo veel mogelijk zonnestroom van zijn dak afhalen. In de woning in de Potsmaat en de Begoniastraat waren vooral veel kansen voor vloerisolatie en spouwmuurisolatie. Eén van de bewoners zegt: “Ik ben me er van bewust dat er iets moet gebeuren aan energiebesparing. Dit levert hopelijk ook een mooie besparing in geld op. En het is leuk om iets met mensen uit de buurt te doen.”

Hoom maakt het makkelijk en overzichtelijk
Wie ook interesse heeft in energiezuiniger wonen is van harte welkom op de informatieavond. U krijgt meer te horen de mogelijkheden en over het krijgen van een persoonlijk energieadvies en ook over de uitkomsten van het online energieonderzoek in Doesburg. De energiespecialisten van Hoom zetten de verschillende energiebesparende maatregelen op een rij inclusief de kosten. Daarvoor zijn offertes aangevraagd bij drie geschikte bouw- en installatiebedrijven. Bewoners die mee willen doen, kunnen intekenen op de maatregel van hun keuze. Als meer dan 15 mensen meedoen, krijgen ze een aantrekkelijke wijkkorting.

Doe mee aan het buurtonderzoek
De bijeenkomst is op 29 februari om 20.00 uur in de burgerzaal in Doesburg. Inloop is vanaf 19.30 uur. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hoom: info@maakjehuishoom.nl of (088) 1911888. Of ga naar www.maakjehuishoom.nl/doesburg voor het laatste nieuws. U kunt hier ook nog het online buurtonderzoek invullen. Wie meedoet, maakt kans op de WakaWaka, een lamp op zonnecellen.

 

 

Atag krijgt landelijke prijs uit handen van Jan-Peter Balkenende

Jan Peter Balkenende heeft donderdagavond 4 februari de prestigieuze ondernemersprijs in Nederland, de titel Onderneming van het Jaar 2015 overhandigd aan ATAG Nederland BV. De voormalig minister-president sloot de finale, zondagmiddag 7 februari uitgezonden op RTL7, af met de overhandiging van een cheque ter waarde van 100.000 euro.

ATAG Nederland – met het hoofdkantoor in Duiven – werd geselecteerd uit 324 deelnemende bedrijven, die volgens onderzoek van het organiserende Nationaal Business Succes Award-instituut en de deskundige vakjury een opmerkelijke bijdrage leveren aan de Nederlandse economie. Tijdens de gala-opnamen in Studio 21 werden er nog vier andere finale-awards en 15 sub-awards toebedeeld aan bijzonder presterende Nederlandse ondernemingen.

Achterhoek
ATAG Nederland ontwikkelt, produceert en vermarkt innovatieve keukenapparatuur onder de merknamen ATAG, ETNA en Pelgrim. De merken ATAG en Pelgrim vinden beiden hun oorsprong in de Achterhoek, in respectievelijk Ulft en Gaanderen.
Opvallend was dat de jury van de Nationale Business Succes Award het unaniem eens was dat ATAG Nederland de winnaar van de hoofd-award moest worden. ”ATAG Nederland is met haar merken ATAG, Pelgrim en ETNA een toonbeeld van oer-Hollands ondernemerschap en innovatie, bekend in vrijwel elk Nederlands huishouden en ook wereldwijd exporterend”, stelt juryvoorzitter Steven van Eijck (voorzitter vereniging RAI). “ATAG is letterlijk en figuurlijk een ‘household name’ en beschikt naar oordeel van de jury over een duidelijke missie, visie en strategie voor de komende jaren. Het beschikt over een eigen R&D- en productieafdeling, waar innovatieve keukenapparaten worden ontwikkeld, die vervolgens wereldwijd met succes op de markt worden gebracht. En wat tamelijk uitzonderlijk is: het is één van de weinige bedrijven die de afgelopen jaren minder omzet heeft gemaakt, maar wel méér winst. Alle activiteiten binnen ATAG Nederland kenmerken zich door passie voor koken, entrepreneurship, perfect inspelen op de markt en consumentgericht zijn. Koken is plezier en dat wil ATAG Nederland uitstralen en overbrengen. Door voortdurend in te spelen op de laatste trends en ontwikkelingen in een continu bewegende markt, weet ATAG Nederland bij zowel retailers als consumenten onderscheidend vermogen te creëren. Marketing, verkoop, productontwikkeling, innovatie, service, marktsegmentatie, sustainability… alles staat bij ATAG Nederland op het hoogste niveau. Kortom, het is een bedrijf waar alles aan klopt, waar ambitie en passie samengaan en dus de terechte winnaar van de Nationale Business Succes Award!”

Over het Nationale Business Succes Award Instituut
Het Nationale Business Succes Award Instituut nomineert sinds 2011 jaarlijks de beste bedrijven van Nederland in specifieke branches op basis van strenge selectiecriteria. Een Succes Award wordt op basis van onderzoek toegekend aan ondernemingen die excellente resultaten hebben bereikt in hun branche en een lichtend voorbeeld zijn van succesvol ondernemen. De Nationale Business Succes Award is de eerste en de enige jaarlijkse ondernemersprijs van Nederland, met een eigen televisieprogramma en een hoofdprijs van 100.000 euro.

De missie van het Nationale Business Succes Award Instituut is tweeledig: het delen van actuele innovaties en kennis over de succesfactoren van ondernemingen in Nederland via (crossmediale) aandacht, en het versterken van het succes, de merkbekendheid en de company pride van de genomineerde ondernemingen via deze ondernemersprijs en het platform van de Nationale Business Succes Award.

De huidige editie van Nationale Business Succes Award (2016), inclusief het aanverwante tv-programma De Succesfactor, is gestart in februari en wekelijks tot einde 2016 te volgen op RTL7, zondags om 13:55 uur. De finale van editie 2015 werd op zondag 7 februari 2016 om 14.30 uur uitgezonden op RTL7.