Blog Sabine Averdonk | In ontwikkeling

311 Views

Lijkweg, maandag-/ donderdag-/vrijdagochtend, rond tien voor acht:

‘Hee John!’
‘Ah, Sabine!’
De één fietst van Loo naar Groessen, de ander van Groessen naar Loo. Een conciërge en een juf die van hun woonplaats naar de school in het buurdorp gaan. De ene keer komen we elkaar tegen bij de bakker (‘Ben ik nou zo laat of is John nou zo vroeg?’), de andere keer ter hoogte van de Waay.
Er zit nu bijna een (school)jaar op en ik ben de Lijkweg al heel wat keren over gefietst. Soms voelde die lang, de andere keer kort, sterk afhankelijk van het weer, de windrichting en –kracht. Ik ben overigens maar een paar keer natgeregend, dat viel me 100% mee.

Aan het eind van dit jaar kan ik de conclusie trekken dat de overstap voor mij goed heeft uitgepakt. Ik heb het erg naar mijn zin op de Bernadetteschool en even uitwaaien op de fiets vind ik (meestal) heerlijk. Mijn collega’s van de Joannesschool hoef ik gelukkig niet al te erg te missen: onze kinderen zitten er nog op school en we volgen geregeld studiedagen samen. Het afgelopen jaar zijn we op beide scholen o.a. druk geweest met gepersonaliseerd leren en O&O.

Door gepersonaliseerd leren kunnen we beter inspelen op de individuele leerbehoeften van de leerlingen, zonder dat het individualistisch onderwijs wordt. Bij deze ontwikkeling worden we begeleid door het onderwijsadviesbureau Marant.
We hebben het uitgeprobeerd vanaf groep 4 bij rekenen en/of spelling. Hierbij nemen we voorafgaand aan het blok (of thema) een diagnostische toets af, waaruit blijkt in hoeverre de leerlingen de leerstof al beheersen. Naar aanleiding van die toets bespreken we met de kinderen welke instructies zij gaan volgen en welke opdrachten zij gaan maken. Bij de jonge kinderen is de leerkracht daarbij sturend, in de hogere groepen helpen we kinderen zich bewust te worden van hun kunnen en kennen en op basis daarvan een goede keuze te maken. Kinderen die vooraf het blok al (bijna) beheersen, hoeven niet alle opdrachten te maken en kunnen in plaats daarvan werken aan hun eigen leerdoelen. Op deze manier zit een goede rekenaar geen tijd te ‘verspillen’ aan sommen die hij al kan dromen, maar heeft hij tijd om te werken aan bijvoorbeeld de werkwoordspelling die hij nog lastig vindt.
Aan het eind van de rit doen alle kinderen weer mee met de afsluitende toets om te kijken of ze alle leerdoelen beheersen. De leerlingen die sterk zijn in een vak, moeten dus wel zorgen dat hun niveau ook op peil blijft. De kinderen werken op hun Snappet (tablet), dit scheelt veel nakijkwerk voor de leerkrachten. Tijd die we dus op een andere manier in kunnen vullen. Wij kunnen op ons dashboard per deelgebied zien hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt en hier vervolgens op inspelen. Ik vind het mooi om samen met kinderen en team zo’n traject in te gaan. We merken dat de kinderen meer betrokken zijn, beter weten wat hun leerdoelen zijn en trots op zichzelf zijn wanneer ze een voor hen moeilijk doel behalen.

O&O staat voor Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Dit hebben we ingezet bij de zaakvakken. Een begeleidster van het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit is met ons aan de slag gegaan, zodat wij met onze kinderen een heus onderzoek(je) konden opzetten. Hierbij ligt de nadruk niet zozeer op het product als wel op het proces. Kunnen de kinderen een goede onderzoeksvraag opstellen, hoe zit het met de taakverdeling, moeten er nog spullen geregeld worden, hoe gaat de samenwerking? Ook op dit vlak valt er natuurlijk nog van alles te leren, voor de kinderen en ook voor ons.

De dorpsscholen in Loo en Groessen staan dus zeker niet stil! Een extra reden waarom ik blij ben dat het voortbestaan van beide scholen voorlopig veilig gesteld wordt: wij willen ons graag verder ontwikkelen. Maar nu eerst toewerken naar die schier eindeloze zomervakantie. Een fijne zomer allemaal!

Sabine Averdonk is leerkracht aan de Bernadetteschool in Loo. In haar blog kunt u lezen over haar dagelijks leven.

Reageer op dit artikel

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met (verplicht).

Meer weten over de Liemers? Ga naar De Liemers Helemaal Goed!